IT werving, hoe pak je dat aan in een oververhitte markt? Op dit moment is de vacaturegraad in de IT met 69 vacatures per 1000 banen twee keer zo hoog als het gemiddelde in Nederland. En ook dat gemiddelde ligt al extreem hoog. Iedereen is dus op zoek naar schaarse professionals en dan is zo veel mogelijk opvallen een voor de hand liggende reflex. Maar werkt dat ook en heb je er als werkgever wat aan?
“De jaren 90 komen nooit meer terug”
Een tijdje terug spraken we een collega recruiter die de vergelijking maakte tussen de huidige werving in de IT markt en die van pakweg 20 jaar geleden. “Toen hielden we onze open dag in de showroom van de dealer in de buurt. Dan kon de kandidaat direct in zijn leaseauto wegrijden als het klikte. Daar hoef je nu niet meer mee aan te komen. Men wil van je weten wat de relevantie van het werk is. Wat men bijdraagt aan de maatschappij. En wie de nieuwe collega’s zijn.”
Hoewel we er bij Eyecademy iets pragmatischer instaan – ook vandaag de dag worden veel IT’ers nog wel degelijk gelukkig van een mooie leaseauto en een goed inkomen – gingen ook wij ervan uit dat de dagen van de ‘showroomrecruitment’ inmiddels achter ons lagen.
De IT werving stunts zijn terug
Niets bleek minder waar toen de Automatiseringsgids wat recente IT wervingsacties bekeek. De nineties bleken weer helemaal terug. Zo is het al langer populair om kennismakingsgesprekken te houden tijdens de grote festivals in de zomermaanden. En ook de escape room branche doet prima zaken dankzij de krapte in de markt.
Wat helemaal opviel in de opsomming was het enthousiasme om met kandidaten de lucht in te gaan. Een IT dienstverlener nam potentiële collega’s mee het vliegtuig in voor een rondvlucht. Terwijl een ander het met ballonvaarten probeert. Voor een gesprek op niveau hopen we, niet voor een daadwerkelijke ‘up or out’ beslissing…
Vreemd is het wel een beetje. Een van de inzichten uit de millenniumperiode is toch dat je op deze wijze niet echt selecteert op zaken als betrokkenheid of een ‘cultural fit’. HR onderzoek levert een steeds duidelijker beeld van de relatie tussen de bevlogenheid en betrokkenheid van een medewerker en zijn of haar rendement voor de organisatie. Ook zien HR managers het belang van een persoonlijke match tussen de medewerker en de organisatie waarin ze aan de slag gaan. Want je zoekt niet iemand voor de proeftijd, maar voor een duurzame samenwerking daarna. Dan lijkt het toch echt 20 stappen terug om je nieuwe collega’s op honderden meters hoogte te gaan zoeken.
Eyecademy kiest liever voor goede IT werving
Bij Eyecademy blijven we dan ook liever met twee benen op de grond. We zijn ervan overtuigd dat ondanks de schaarste onze maatwerk aanpak het meest rendeert. We gaan op zoek naar die ene bijzondere kandidaat die niet alleen de perfecte match oplevert voor uw bedrijf, maar waar het bedrijf ook de perfecte match betekent voor hem of haar. Zodat hij of zij rendeert en u niet binnen 6 maanden opnieuw op zoek moet.
Kortom, ook bij Eyecademy vallen we graag op. Maar door de kwaliteit van onze IT werving. Niet door te bungeejumpen tijdens de recruitmentgesprekken.